

Det blommar för fullt och mest syns prästkragarna men det är väldigt många arter och här och var sticker en orkidé upp blomstängeln. Äntligen har de slagit ut ordentligt för det är först då som i alla fall jag med säkerhet vet om det är äkta nattviol eller grönvit nattviol. Boda är praktfulla med gracila vita blommor, lite typiskt orkidésymetriska med vingar åt sidorna och läpp nedåt och även en uppåtskjutande skärmblad. Pollinierna som kan ses som gulaktiga lodräta streck sitter parallellt men tätt samman på nattiol men isär på grönvit. Det finns egentligen två olika underarter av äkta nattviol men jag tycker att jag oftast hittar lite mellanformer som stämmer in på båda så jag brukar helt enkelt bara nöja mig med äkta nattviol. Detta även om det i detta fall verkligen är en ängsmark som sannolikt hävdats med slåtter under väldigt lång tid tror jag kanske att det är skogsnattviol ändå för sporren, den smala ljusa och långa piggen som går från blomman och bakåt, är verkligen lång vilket är ett tecken på att det nog inte är ängsnattviol. Fridlysta är de i alla fall tillsammans med alla våra orkidéer och jag kommer att göra allt för att de ska trivas allt bättre genom att fortsätta slå gräsmarkerna och låta de stå kvar tills de satt frö.











